ShareThis to the world!

Wanita Ini Pelihara Dua Ribu Tikus Gergasi

Sebahagian besar orang takut dan jijik melihat tikus apalagi berukuran besar, namun tidak dengan wanita ini. Shi Beidan malah memelihara dan menternak tikus bersaiz anak anjing. Ia mengembangbiakkannya untuk dijual ke pasaran.
Awalnya Shi mencari seekor tikus besar di dapur rumahnya yang kemudian ia tangkap dan diberi makan buluh. Kini ia telah memelihara 2 ribu tikus raksasa itu di rumahnya di Congjiang, wilayah Guizhou, China. Perkerjaannya sebagai petani pun ditinggalkannya untuk fokus menternak tikus buluh yang terus berkembang.
Populariti yang tinggi itu akhirnya membuat Congjiang mempunyai 18 ladang tikus buluh dan akan bertambah dua pada tahun depan. Tikus ini juga berkembang biak dengan cepat sehingga 5 ekor anak dalam setahun.
Tikus buluh adalah spesies tikus yang dianggap sebagai perosak di sejumlah negara Asia, namun dihargai di China. Di sana daging tikus buluh boleh mencecah empat kali lebih mahal daripada ayam dan babi. Ramai yang percaya makan tikus dapat mencegah kebotakan dan menghangatkan tubuh.
Tikus buluh boleh membesar hingga saiz 50 cm dengan beratnya mencapai 4 kg. Selain menjadi santapan, bulu tikus buluh boleh dimanfaatkan untuk membuat mantel.
0 Komentar untuk "Wanita Ini Pelihara Dua Ribu Tikus Gergasi"

 
Copyright © 2014 Media CBS! - All Rights Reserved
Template By Catatan Info